Kiespijn na vullen

Kiespijn of tandpijn kan ontstaan na het boren of vullen van een tand of kies met pijnklachten. In de kies bevinden zich bloedvaten en zenuwen die zicht uitstrekken tot het glazuur middels uitlopers in kanaaltjes. Het glazuur is gevoelig, maar binnen in de kies bevindt zich levend weefsel.

Bij alle handelingen door een arts waarbij een tand of kies wordt gerepareerd raken de uitlopers in de tand of kies geïrriteerd. Hierdoor kunnen klachten ontstaan als gevoelige tanden en kiezen tot pijn bij het consumeren van koud en warm voedsel. Gevoeligheid bij het nuttigen van warm of koud voedsel na het leggen van een vullig is normaal en niet iets om u zorgen over te maken. De gevoeligheid kan enkele dagen tot zelfs maanden duren en verdwijnt meestal vanzelf. In de meeste gevallen is de kiespijn of gevoeligheid na enkele weken helemaal verdwenen.

Verdoving na vullen

De verdoving na het vullen van een tand of kies raakt meestal na twee tot vijf uur uitgewerkt. Het is raadzaam om een uur na de ingreep, dus een uur voordat de verdoving is uitgewerkt, een voorgeschreven pijnstiller in te nemen. Indien u niets kijgt voorgeschreven kunt u een tot twee paracetamol 500mg innemen. Pijnstillers werken beter als ze al ingewerkt zijn voordat de pijn opkomt. Tandartsen adviseren één tot twee uur na het vullen van de tand of kies niets te eten of te drinken, omdat de vulling hard moet worden.

De ernst van de napijn hangt af van het gat dat er was, hoeveelheid gezond tandbeen er is weggeboord en of er al pijn aanwezig was voor het boren. De periode van verhoogde gevoeligheid na het boren en vullen kan vier tot zes weken duren.

Witte vulling

Bij het leggen van een witte vulling is de napijn veelal heviger dan een amalgaamvulling. De witte vulling wordt hard en krimpt, waardoor de wanden van het gaatje in de tand of kies naar elkaar worden getrokken. Dit zorgt voor spanning in de tand of kies en kan leiden tot extra irritatie van de tandzenuw.

Vulling te hoog

Klachten als kiespijn en gevoeligheid kunnen toenemen, wanneer de vulling te hoog is. Het is daarom van belang om zeker te zijn dat de vulling niet iets te hoog is gelegd. Indien u na de verdoving toch het gevoel heeft dat de vulling te hoog is kunt u een bezoek brengen aan de tandarts om de vulling iets te verlagen. Veelal is dit gevoelloos.

Indien de pijn erger of langduriger wordt en u er ’s nachts met name niet van kunt slapen kunt u beter een bezoek brengen aan de tandarts. Er bestaat dan namelijk de kans dat het zenuwweefsel in de kies of tand aan het afsterven is. De kies of tand is gevoelig als u op de tand of kies tikt, wanneer u bijt of als u warm en koud voedsel nuttigt. U kunt het even aankijken, maar het is waarschijnlijk dat de pijn niet vanzelf over gaat en dat u toch een afspraak moet maken.

Sorteer op
    Toofypegs (Noodvulling en Kroon reparatie set)
    Safe & Sound (Noodvulling)