Kiespijn is erg vervelend en bovenal pijnlijk. Het is belangrijk dat u bij erge en aanhoudende kiespijn contact op neemt met uw tandarts. Het is mogelijk om in het weekend een afspraak te maken bij veel tandartspraktijken en daarnaast valt een kloppende aanhoudende kiespijn onder een spoedgeval.

Naast dat het raadzaam is om contact op te nemen met uw tandarts kunt u zelf ook een aantal dingen doen om de kiespijn te verlichten. De tips lopen uiteen en afhankelijk van het soort kiespijn en persoon werkt de ene tip bij de een beter dan bij de ander.

Om de pijn bij kiespijn te onderdrukken kunt u gebruik maken van de volgende tips:

Pijnstiller kiespijn

Pijnstillers verlichten de pijn bij veel soorten pijn. Goede pijnstillers bij kiespijn zijn Ibuprofen en paracetamol en kunnen zonder recept in de drogist of online drogist aangekocht worden. Ibuprofen heeft daarnaast ook een ontstekingsremmende functie, wat met het oog op een mogelijke ontsteking in de kies een goede mogelijkheid is. Indien beide pijnstillers geen verlichting opleveren kunt u ook gebruik maken van pijnstillers met naproxen. Een pijnstiller die naproxen bevat is Aleve.

De pijnstiller Aspirine kunt u beter niet gebruiken, want Aspirine verdunnen het bloed. Omdat de kans bestaat dat een tandarts moet ingrijpen bij kiespijn wordt het gebruik van Aspirine bij kiespijn afgeraden. Na een ingreep van de tandarts blijft een mogelijke wond namelijk langer bloeden door de bloedverdunnende werking van Aspirine.

Ibuprofen kunt u beter niet gebruiken als u last heeft van maagklachten. Let dus op bij de keuze voor een pijnstiller en lees allereerst de bijsluiter goed door van de pijnstillers.

Kruidnagel kiespijn

Kruidnagel is één van de oudste middelen tegen kiespijn en wordt al veel jaren gebruikt. Je kunt de kruidnagel zowel heel als in olievorm gebruiken.

Hele kruidnagel
Neem een hele kruidnagel en stop die in de ruimte tussen je wang en je zere kies. Je kunt de kruidnagel ook met de tong in de holte duwen, zodat deze bij de zere plek komt te liggen. Hierdoor zal de pijn enigszins verlichten. Deze methode pakt de pijn, maar niet de oorzaak aan van de kiespijn.

Kruidnagelolie (verkijgbaar in onze webshop)
Het is ook mogelijk om kruidnagelolie te gebruiken, door een wattenstaafje of watje met kruidnagel tegen de zere kies of tand te drukken. Kruidnagel werkt niet bij een ontsteking in de wortelpunt en lost de kiespijn niet op, maar verlicht de pijn in de kies.

Water met zout tegen kiespijn

Neem een glas gekookt water en voeg hier ongeveer 2 eetlepels zout aan toe. Laat het water tot een drinkbare temperatuur afkoelen en spoel uw mond met het water met zout. Slik het niet door, maar spoel uw mond en dan voornamelijk rond de pijnlijke kies.

Let op dat u niet direct het gekookte water en zout in uw mond gooit, want hierdoor verbrand u uw mond. Ook moet u het water en zout niet doorslikken, maar na het spoelen weer uitspugen. Bij veel mensen helpt deze methode om de kiespijn te verzachten.

Kussen verhogen bij het slapen

Wanneer je niet kan slapen wil het nog wel eens helpen om de kussen wat te verhogen. Dit zorgt ervoor dat de druk op het pijnlijke gebied afneemt en waardoor de kiespijn minder wordt.

Koelen met ijs

Bij kiespijn wil het ook nog wel eens helpen om de plek te koelen, waardoor deze wordt verdoofd. Dit kunt u doen door een ijszak tegen uw wang te houden of door een ijsblokje in uw mond te nemen. Het is ook mogelijk het ijswater van de ijsblokjes op te vangen en dit ijskoude smeltwater in uw mond rond de kies te houden. Vooral handig als het gaat om grote stukken ijs, zodat u toch nog de kies kunt koelen of dat de plek niet te bereiken is vanaf de buitenkant, ofwel vanaf de wang.

Let op dat u het ijsblokje niet te lang tegen uw wang houdt en breng niet direct het ijs tegen de wang. Dit kan zorgen voor schade aan de huid als het ijs te lang of te koud op uw wang wordt gedrukt. Wikkel het ijs daarom bijvoorbeeld in een theedoek alvorens u deze tegen de wang houdt.

Meer..

Uit veel reacties blijkt een slok sterke drank ook te helpen tegen de kiespijn. De alcohol in de sterke drank verdooft de pijn. Veel gebruikte dranken zijn tequila en vodka. Natuurlijk moet u niet te veel drank nuttigen om de pijn te verzachten, anders ontstaan er onverhoopt andere problemen. Het is ook mogelijk een steriel gaasje te besprenkelen met sterke drank om vervolgens deze tegen de zere plek aan te duwen.

Let op dat alcohol het bloed verdunt, wat nadelen kan opleveren bij een mogelijke ingreep door de tandarts. Het gebruiken van drank verdient zeker niet de voorkeur, maar kan volgens veel mensen de kiespijn wel verminderen.

Sorteer op
    Toofypegs (Noodvulling en Kroon reparatie set)
    Safe & Sound (Noodvulling)