Rager (sixpack) recht maat S 0,5 mm

Artikel 9 van 12
€ 4,49 (inclusief btw)

Ragers en tandplak

Tandplak vormt zich op en tussen de tanden en kiezen. Tandplak bestaat hoofdzakelijk uit bacteriën en producten van bacteriën. Om je mond gezond te houden, moet je dit, wit-gele laagje dagelijks verwijderen. Wanneer je tandplak niet regelmatig verwijdert, kunnen de bacteriën tand en gaatjes veroorzaken. Niet verwijderde tandplak kan hard worden en verkalken tot tandsteen. Aan tandsteen hecht zich makkelijk weer nieuwe tandplak. Het tandvlees kan ontstoken raken en die ontsteking kan zich zelfs zover uitbreiden dat ook het ondergelegen kaakbot aangetast wordt. Kaakbot verdwijnt en het tandvlees trekt zich terug. Uiteindelijk kan er zoveel kaakbot verloren gaan dat je tanden en kiezen los gaan staan.

HOE gebruik ik de RAGER?

Gebruik eenmaal per dag een rager als de ruimte tussen uw tanden en kiezen voldoende groot is. Er zijn per soort 6 verschikkende maten. Als de tussenruimte te klein is voor de kleinste rager probeer dan flossdraad.

We hebben ook flossdraad in de vorm van een rager.

Hieronder lees je hoe je de tandplak moet verwijderen:

1. Maak de rager eerst nat onder de kraan en doe er geen tandpasta op. Pak de rager tussen duim en de wijsvinger vast en duw deze vanaf de buitenkant tussen tanden en kiezen. Met de andere vingers steun je tegen de aangrenzende tanden of kiezen. Voorkom doorschieten anders kunt je jezelf verwonden.
  2. Een rager moet, als je hem gebruikt, wat weerstand ondervinden. De metalen kern (draad) mag de tanden of kiezen en het tandvlees niet raken. Doe je mond een beetje dicht als je de rager achter in je mond gebruikt. Hierdoor vermindert de spanning van uw wangen. Eventueel kun je voor de tussenruimten achter in de mond de rager een beetje ombuigen. Als het dan nog steeds moeizaam gaat kun je beter de ragers met een 90 graden hoek aanschaffen.
  3. Probeer niet in je tandvlees te prikken. Als dat toch gebeurt moet je de rager iets schuiner houden. Bij de bovenkaak schuiner van boven naar beneden, bij de onderkaak schuiner van onderen naar boven.
  4. Beweeg de rager een paar keer heen en weer. Je kan daarbij soms het raakvlak met de tand vergroten door van richting te veranderen (X- figuur).
  5. Als je merkt dat de rager tijdens het gebruik nauwelijks nog weerstand ondervindt, kun je beter een maatje groter proberen. Vaak is het nodig diverse maten naast elkaar te gebruiken. Tip: bij grote tussenruimten kan het handig zijn om twee ragers tegelijk in te brengen.
  6. Reinig alle tussenruimten waarin een rager past. Ragers kunnen verschillende keren worden gebruikt. Spoel hen daarom na afloop goed af en laat hen drogen.

Let op: Overdreven of verkeerd gebruik van hulpmiddelen bij de mondhygiëne kan schade veroorzaken aan de tanden en het tandvlees.